Stress verminderen

Stress Verminderen Met 10 Zeer Effectieve Tips

Stress verminderen is makkelijker dan afvallen of meer zelfvertrouwen krijgen. Het is kwestie van een aantal tips goed opvolgen en blijven toepassen in je leven.

Dat betekent niet dat je stress voorgoed kan verbannen uit je leven, maar je kan er wel veel beter mee leren leven en verminderen wanneer de stress even teveel wordt.

In dit artikel geef ik je daarom 10 tips die stress verminderen en je meer ontspanning zullen geven.

Drie factoren die stress verminderen

Eigenlijk zijn er drie algemene factoren om met stress om te gaan.

  • Als eerste is het de kunst om tijdens inspanning de stress die daarmee samengaat binnen de perken te houden. Stress zorgt ervoor dat je optimaal kan functioneren, maar bij teveel stress is dit niet meer van toepassing. Je kan dat overspannen raken of zelfs een burn-out krijgen.
  • Naast inspanning is ook ontspanning erg belangrijk. Er zullen momenten moeten plaatsvinden waarbij je hoofd tot stilstand gebracht moet worden, zodat het nadenken en piekeren even kan stoppen. Door volledig te ontspannen zorg je ervoor dat je lichaam en geest de tijd krijgen om te herstellen en op te laden, voor de volgende inspanning weer begint.
  • Een derde factor is het in conditie houden van je lichaam. Als je conditie goed is, kan je omgaan met meer stress. Eten, drinken en sporten hebben hier een grote invloed op.

Stress verminderen met 10 effectieve tips

1. Eet gezond

Bij teveel stress, zullen ook je hormonen uit balans zijn geraakt. Daardoor is de kans groot dat je meer trek hebt in zoetigheid en andere ongezonde voeding.

Probeer deze verleidingen te weerstaan, want deze voeding zorgt voor alleen nog maar meer stress. Voed je lichaam met een evenwichtig en gezond voedingspatroon en probeer suikerrijke voeding te laten staan. Dat betekent dat je beter kunt afzien van snoep, wit brood, alcohol en frisdranken. Daarnaast is ook cafeïne in tijden van stress een hele slechte keus, omdat dit de aanmaak van het stresshormoon cortisol stimuleert.

2. Beweeg

Je hoeft niet perse naar de sportschool om genoeg beweging te krijgen en stress te verminderen. Alle vormen van lichaamsbeweging zijn erg effectief voor om beter te kunnen ontspannen. Yoga, wandelen, fietsen of zwemmen kunnen je hierbij prima ondersteunen. Ook dansen of een flinke schoonmaakbeurt van de badkamer of auto helpen je bij genoeg beweging.

Tijdens het sporten komen niet alleen allerlei stofjes vrij die je gelukkiger maken. Ook krijgt je hoofd even afleiding van allerlei gedachtes, waardoor je stress zal verminderen.

3. Luister naar rustgevende muziek

Uit onderzoek blijkt dat als je luistert naar rustgevende muziek dit de bloeddruk, hartslag en angst kan verminderen. Dit zijn allemaal factoren die je stress verminderen.

Eigenlijk helpt alles wat te maken heeft met muziek voor het verminderen van stress. Zingen, dansen en lekker feesten op upbeat nummers zullen ook een positieve invloed hebben op je stress.

4. Mediteren

Je stress verminderen werkt misschien wel het beste door te gaan mediteren. Daarbij is het wel een tip die enige discipline vereist, maar absoluut zijn vruchten afwerpt.

Uit onderzoek is gebleken dat er fysieke effecten optreden bij mensen die mediteren. Stress verminderen is daar één van en gebeurt direct tijdens het mediteren. Dit is getest op een groep ervaren mediteerders en een groep die nooit eerder had gemediteerd. Na maar liefst acht uur mediteren lieten zij een scala aan genetische en moleculaire verschillen zien, waaronder gewijzigde niveaus van genregulerende systemen en ontstekingsgenen. Deze verschillen zijn gelinkt aan een sneller fysiek herstel na een stressvolle situatie.

Mediteren zorgt er dus niet alleen voor dat je op het moment of vlak erna meer ontspanning ervaart, maar je zal merken dat wanneer je dagelijks 10 tot 15 minuten mediteert, je over de hele dag veel minder stress hebt en beter kan nadenken..

5. Schrijf je gedachtes op

Pak een vel papier en schrijf op welke dingen er op dit moment allemaal spelen in je leven en welke dingen je nog wilt gaan doen. Door even je hoofd leeg te schrijven krijg je overzicht en verdwijnt de angst om deze zaken te vergeten.

In je hoofd worden taken en gedachten gekoppeld aan emoties. Hierdoor worden ze meestal groter dan dat ze eigenlijk zijn. Taken die totaal niet belangrijk zijn, houden je de hele dag bezig, terwijl de echt belangrijke dingen blijven liggen.

Stress wordt veelal veroorzaakt door een gebrek aan prioriteiten! Schrijf je hoofd leeg en ervaar hoe makkelijk het wordt om prioriteiten te stellen.

6. Stress verminderen met kalmerende kruiden

Moeder natuur kan je ook helpen met stress verminderen. Er zijn namelijk meerdere soorten kruiden die je helpen tot rust te komen en de aanmaak van stresshormonen zullen beperken.

Je kunt bijvoorbeeld asperges eten, kamillethee drinken, sint-jans kruid thee drinken of andere kruidenthee drinken.

Daarnaast zijn er ook verschillende homeopathische middelen te krijgen die je op een praktische en natuurlijke manier helpen kalmeren door middel van kruidenextracten.

7. Stop multitasking

Inmiddels is het al uit meerdere onderzoeken gebleken. Echte multitasking bestaat niet.

Een mens kan heel snel schakelen tussen verschillende taken, maar werkt hierdoor niet efficiënter of sneller. Integendeel, je wordt er alleen maar meer gestrest van.

Focus je dus op één taak. Is deze af, dan pas begin je aan de volgende. Zet je telefoon of e-mail programma even uit. Dan maar even onbereikbaar. In de meeste gevallen is iemand terugbellen of e-mailen na een paar uur geen enkel probleem.

8. Relativeren

Relativeren is een ander belangrijk hulpmiddel voor stress verminderen. Ga eens bij jezelf hoe belangrijk sommige dingen zijn waar je zo over strest. Wat zijn de consequenties als iets niet op tijd afkomt of als iets niet gaat zoals jij het wilt?

Schrap eventueel taken of stel ze uit. Vaak zijn er maar een paar taken echt belangrijk in je dagelijkse leven. Het relativeren van taken zal uiteindelijk ook de stress verminderen.

9. Sluit je af van elektronica

Een onderschatte advies is om aan het einde van de avond al je elektronica uit te zetten. Spreek met jezelf af dat een uur voordat je gaat slapen alle elektronica uit gaat. Ik heb het dan over televisies, smartphones, laptops en tablets. Alles gaat uit en leg je weg.

Hierdoor zal ook je stress verminderen en zal je lekkerder slapen. Een boek lezen is wel een aanrader om te doen vlak voordat je gaat slapen!

10. Boek een massage

Lekker liggen, even niets hoeven doen en op de juiste plekken gemasseerd worden, is natuurlijk geweldig. Voor veel mensen is het krijgen van een massage dan ook de ultieme ontspanning.

Hoe lekker een massage ook is, vaak is het ontspannende effect maar kort. Met name bij een klassieke massage, waarbij je licht gemasseerd wordt, is het effect na een paar uur al verdwenen.

Een vorm van massage die een heel stuk dieper gaat is Thaise yoga massage. Hierbij word je in allerlei strekkingen gepushed en word je gemasseerd d.m.v. acupressuur. Dit is dan ook de reden dat je na een yoga massage nog één of meerdere dagen kan nagenieten van een ontspannen en los gevoel.

Wees daarom lief voor jezelf en boek regelmatig een massage bij een masseur bij je in de buurt.


Vond je dit artikel gunstig? Verleen mij dan een gunst door dit artikel te liken of te delen met je vrienden.

Share: