niet kunnen slapen

Niet Kunnen Slapen? 12 Tips Die Je Slaapproblemen Oplossen

Niet kunnen slapen wanneer je naar bed gaat? Of lig je ’s nachts vaak wakker? Dit kan natuurlijk erg vervelend zijn op het moment zelf, maar ook voor de dag erna.

Slaapproblemen zorgen ervoor dat je je moe, slaperig en prikkelbaar voelt. Ook kan je minder goed functioneren en is het lastiger om je goed te concentreren.

Een geruststellende gedachte is misschien dat je niet de enige bent. Door het CBS is aangetoond dat één derde van alle volwassenen slaapproblemen hebben. Dit komt vooral voor bij mensen die zich depressief voelen, last hebben van RSI of chronische pijnklachten, of mensen die overspannen zijn of lijden aan veel stress.

In dit artikel ga ik je 12 praktische tips geven, die je goed erg zullen helpen om jouw slaapproblemen aan te pakken.

6 rustgevende tips voor niet kunnen slapen

1. Stop met piekeren

Piekeren is één van de meest voorkomende oorzaken bij het niet kunnen slapen. Als je last hebt van piekeren over bijvoorbeeld je werk, je relaties of iets anders, dan is het niet zo eenvoudig om dit uit te zetten.

Iets wat wel goed helpt, is om al deze gedachtes van je af te schrijven. Zo verdwijnen deze gedachtes makkelijker uit je hoofd en hoef je niet bang te zijn dat je ze vergeet.

2. Verminder stress

Stress is een andere veelvoorkomende oorzaak bij het niet kunnen slapen. Als je weinig rustmomentjes hebt op een dag, is het moeilijk om pas in je bed tot rust te komen. Natuurlijk kan je de andere tips in dit artikel gebruiken om tot rust te komen voor als je eenmaal in bed ligt, maar daarmee neem je de oorzaak van deze onrust niet weg.

Je zal over de gehele dag wat vaker moeten ontspannen, zodat je ’s avonds ook sneller tot rust komt. Denk hierbij aan het doen van een sport, yoga of meditatie. Ook is het verstandig om een half uur tot een uur voordat je gaat slapen, te stoppen met activiteiten zoals werken, huishouden of studeren.

3. Lees een boek

Veel mensen kijken televisie, of zijn nog even op internet bezig voordat ze gaan slapen. Hoewel dit misschien rustgevende activiteiten kunnen zijn, zal je er niet echt slaperig van worden. Je kijkt hierbij namelijk direct in een lichtbron. Hierdoor krijgt je lichaam het signaal dat het nog licht is en wordt er geen melatonine aangemaakt. Melatonine is een stof die ervoor zorgt dat je je slaperig voelt en dat je in slaapt valt.

Je kan veel beter nog even wat lezen in een boek. Dit zorgt er niet alleen voor dat er melatonine wordt aangemaakt, maar ook dat je ogen vermoeid raken. Daarnaast helpt het lezen van een boek om je te ontspannen en al je gedachtes los te laten.

4. Focus op je ademhaling

Als je geen zin hebt om een boek te lezen, dan zijn er gelukkig nog een paar methodes om je te ontspannen en je gedachtes los te laten. Focussen op je ademhaling is daar één van en is ook nog eens vrij eenvoudig, maar kost zoals alle nieuwe dingen, wel even oefening.

Breng je aandacht naar je ademhaling en niets anders dan dat. Voel hoe je in- en uitademt en focus hierbij op je buik of je neus. Merk hoe je ademhaling rustiger wordt en je gedachtes verdwijnen. Komen je gedachtes weer terug? Accepteer dit dan, maar ga zo snel mogelijk weer terug naar je ademhaling. Blijf dit herhalen en je zal merken dat je na ongeveer 5 minuten al langzaam in slaap valt.

5. Ontspan alle spieren

Een andere methode die eigenlijk altijd goed werkt voor mensen die niet kunnen slapen, is het zwaar maken van je lichaam, door al je spieren goed te ontspannen. Dit kost mentaal gezien wel even wat moeite, maar dat is beter dan niet kunnen slapen toch?

Begin met het ontspannen van je voorhoofd, ogen, neus, oren, wangen, mond, kaak, nek, hals, linkerschouder, rechterschouder en zak zo steeds verder naar beneden. Probeer je gedachte er bij te houden en voel hoe je lichaam steeds zwaarder wordt. Doe dit een paar dagen achter elkaar en je zal merken dan het steeds soepeler en makkelijker gaat. Voor je het weet val je al in slaap wanneer je pas halverwege bent.

6. Seks

Seks hebben voordat je gaat slapen helpt vooral erg goed bij mannen die niet kunnen slapen. Volgens een aantal Franse neurowetenschappers wordt het denkgebied bij mannen in de hersenen meteen na de seks uitgeschakeld, waardoor ze heerlijk ontspannen worden en snel in slaap kunnen vallen.

Toch is seks voor vrouwen ook een goed middel. Zowel bij mannen als vrouwen komt er tijdens de seks het stofje oxytocine vrij. Deze stof heeft een rustgevende werking en die zorgt er voor dat ook vrouwen makkelijk in slaap komen na een vrijpartij.

6 lichamelijke tips voor niet kunnen slapen

7. Leg je telefoon weg

Onderzoek heeft aangetoond dat de straling van een mobiele telefoon onze nachtrust verstoort. De onderzoekers ontdekten dat de groep die blootgesteld werd aan straling van een mobiele telefoon, ’s nachts meer tijd nodig hadden om in een diepe slaap te komen. Ook duurde deze fase van diepe slaap korter. Dit komt omdat de straling ervoor zorgt dat onze hersenen minder goed tot rust kunnen komen.

Leg je mobiele telefoon dus minimaal 3 meter van je bed vandaan, zet je mobiele telefoon in vliegtuigstand, of zet deze helemaal uit.

8. Verlaag de temperatuur

De beste temperatuur om in te slapen, ligt tussen de 16 en 19 graden. Op deze manier wordt er onder je deken een temperatuur bereikt, waarbij je lichaam niet veel meer hoeft te regelen en kan je lichaam dus beter tot rust komen en slaap je lekkerder.

Zet daarom het raam een stukje open en zet de verwarming wat lager of helemaal uit. Zo wordt het niet alleen wat frisser, ook kan de kooldioxide die je uitademt eerder ontsnappen.

9. Ritme

Zorg voor een goed slaapritme. Probeer elke avond zo veel mogelijk op dezelfde tijd naar bed te gaan en sta ook weer op dezelfde tijd op. Je lichaam went hier al snel aan en zo zal je lichaam zichzelf gaan instellen om te gaan slapen rond het uur dat jij elke avond naar bed gaat.

10. Neem een douche of bad

Een douche of bad helpt is een erg goed middel bij mensen die niet kunnen slapen. Bij het nemen van een douche of een bad, wordt vooral je buitentemperatuur warmer. Ik heb het dan over de temperatuur aan de oppervlakte van je lichaam.

Dit helpt, omdat je lichaam tijdens het slapen je binnentemperatuur verlaagd ten opzichte van je buitentemperatuur. Je stuurt je lichaam dus alvast een beetje de goede kant op om te kunnen gaan slapen.

11. Drink geen melk

Het drinken van melk zou goed helpen bij mensen die niet kunnen slapen. Toch lijkt dit meer een fabel te zijn dan een feit.

Bij het drinken van melk, of iets anders warms, doe je namelijk het tegenovergestelde van wat je lichaam doet als het gaat slapen. Je maakt dan namelijk je binnentemperatuur warmer, terwijl het beter zou zijn om je buitentemperatuur warmer te maken.

12. Beperk alcohol

Alcohol kan soms helpen om sneller in slaap te vallen, maar alcohol kan er ook voor zorgen dat je minder diep slaapt en eerder wakker wordt.

Eén of twee glaasjes alcohol kunnen een positief effect hebben wanneer je in slaap wilt komen, maar de kans is groter dat je algehele kwaliteit van slapen er wel op achteruit gaat. Zeker een grotere hoeveelheid alcohol zal een goede nachtrust alleen maar tegenwerken.


Vond je dit artikel gunstig? Verleen mij dan een gunst door dit artikel te liken of te delen met je vrienden.

Share: