Powernap: Effectief Tegen Vermoeidheid + 3 Fatale Fouten

0
Powernap

Heb jij ook wel eens een middagdipje? Voelen je ogen dan zwaar en zou je het liefst even willen slapen? Hier heeft iedereen wel eens last van en vooral na één of meerdere nachten met weinig slaap.

Wellicht ben je je nu gaan afvragen hoe dat komt en ben je benieuwd of hier een oplossing voor is? Gelukkig wel!

Het beste en snelste middel hiervoor is namelijk een powernap, middag dutje, schoonheidsslaapje, siësta of hoe je het ook wilt noemen. In dit artikel zal ik je de voordelen van een powernap vertellen, hoe je een powernap het beste kan doen en welke 3 fouten je niet moet maken.

Vermoeidheid door slaapgebrek

Slapen doet iedereen anders. De ene is een ochtend mens en houdt ervan om vroeg naar bed te gaan, de ander is meer een avondmens en blijft het liefst de hele nacht op. Verder vallen sommige mensen heel snel in slaap, terwijl andere eerst nog uren liggen te piekeren en daardoor last hebben met inslapen.

Wat we in onze maatschappij vaak wel gemeen hebben, is dat we vooral te weinig slapen. Drukke baan, een gevuld sociaal leven, kinderen, hobby’s en het liefst allemaal gecombineerd. Hierdoor slapen we gemiddeld maar zo’n 6 uur per dag en dan heb je nog geluk.

Waarom krijg je een middagdip?

Eigenlijk krijgen mensen twee keer per dag sterk de neiging om hun ogen dicht te willen doen. In de avond/nacht vindt de grootste slaapaanval plaats. Dit gebeurt tussen 23 uur ’s avonds tot 3 uur ’s nachts. Overdag komt een mildere slaapaanval voor en dat gebeurt ergens tussen 14 en 16 uur. Gelukkig kan je deze slaapaanval in de middag opvangen met de powernap.

De kracht van de powernap

In plaats van de dipjes overdag te lijf te gaan met sloten koffie en de Cup a Soup om 16 uur, is de powernap een veel beter en gezonder middel. Het enige wat je daarbij eigenlijk doet is een dutje van 20 tot 30 minuten. Je merkt dat je hierna gelijk meer opgewekt bent!

Er zijn mensen in de Verenigde Staten die zweren bij een powernap tussen de middag. Er bestaan zelfs speciale kussens voor het doen van een powernap. Hiermee kan je je hoofd op een comfortabele manier op je bureau leggen, om zo even tot rust te komen. Iedereen kan er na deze ‘krachtslaap’ weer fris tegen aan en je bent er de rest van de dag weer helemaal bij.

Voordelen van een powernap

Ben je nog niet overtuigd? Lees dan dit rijtje met de voordelen van een powernap even door:

  • Verminderd stress
  • Energieverhogend
  • Productiviteit stijgt
  • Leervermogen verbeterd
  • Alertheid verbeterd
  • Concentratie verbeterd
  • Creativiteit neemt toe
  • Gezond voor je hart

Zoals je ziet is heeft een powernap ook vele gezondheidsvoordelen!

Hoe doe je een powernap?

Een powernap kan je overal doen waar jij denkt dat je kan slapen. Voor de meeste is dat in bed of op de bank, maar het kan ook heel goed in je bureaustoel, de trein, de bus of zelfs de toilet.

Een powernap moet niet langer duren dan een half uur. Meestal is 20 minuten al voldoende. Dit kan je doen door een wekker te zetten. Je kan dit ook doen door een sleutelbos in je hand te houden boven de grond. Wanneer de sleutelbos valt zul je wakker worden en dan heb je precies lang genoeg je powernap gedaan.

3 fatale fouten bij het doen van een powernap

1. Langer slapen dan half uur

Sommige mensen denken dat een half uur slaap toch echt te kort is en maken hier dan liever een uur of langer van. Dit is iets wat je beter niet kunt doen.

Je komt namelijk na een half uur terecht in een diepe slaap. Deze diepe slaap eindigt pas na 90 tot 120 minuten. Sta je op midden in deze diepe slaap, dan voel je je waarschijnlijk chagrijnig en nog vermoeider.

Ook al sta je pas op na 120 minuten (2 uur), dan zal je wel uitgeruster zijn, maar wordt in slaap vallen in de komende nacht moeilijk. Zo heb je niet alleen weer een korte nachtrust, ook je ritme wordt verstoord. De volgende dag ben je dan eigenlijk nog steeds (lichtelijk) vermoeid.

2. Langer liggen dan een half uur

Stel dat het je niet lukt om te slapen binnen dat half uur dat je ligt, blijf dan niet liggen, maar sta weer op. Je zal merken dat het wel degelijk heeft geholpen, ook al heb je naar je gevoel geen oog dicht gedaan.

Dit komt omdat wanneer je ligt en je ogen dicht doet, maar niet in slaap valt, je ook al uitrust.

3. Powernap laat op de dag

Doe geen powernap later dan 4 uur ‘s middags. Als je dat wel doet dan kan het zijn dat je ‘s avonds niet meer goed kan slapen, waardoor je nachtrust en ritme dus (weer) wordt verstoord.

Overtuigd van de powernap?

Snap je nu waarom mensen in de zuidelijke landen een siësta hebben? Juist, het ligt niet alleen aan de warmte zoals men vaak zeg, het is gewoon gezond! Het middagdutje (of de siësta) hoort eigenlijk gewoon bij elk mens. Helaas is in de strijd tegen de economische crisis ook de siësta in een land als Spanje niet meer heilig.

In Nederland is het middagdutje al veel langer niet meer normaal. Gelukkig gaan mensen tegenwoordig weer steeds bewuster leven en krijgt daardoor de powernap misschien wel een 2e kans!


Vond je dit artikel gunstig? Verleen mij dan een gunst door dit artikel te liken of te delen met je vrienden.

Laurens is de oprichter en eigenaar van de Echt Ontspannen. EchtOntspannen.nl is bedoeld om iedereen te helpen goed te leren ontspannen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

Misschien vind je dit ook leuk: