Leren Ontspannen? 7 Tips Die Meer Ontspanning Geven

1

Ervaar je vaak stress en zoek je naar tips om beter te kunnen ontspannen? Een paar simpele tips kunnen al wonderen doen en je een stuk relaxter maken.

Wat moet je over hebben om te leren ontspannen? 15 minuten van je dag! Dat moet toch ergens lukken in een dag van 24 uur? Zo niet, dan zijn de tips in dit artikel niet voor jou bestemd, maar zal je voorlopig niet aan stress ontkomen. Ben je nog wel geïnteresseerd en kan jij een gaatje vrijmaken voor ontspanning in je drukke dagelijkse leven? Lees dan snel verder.

Inhoud van dit artikel:

7 tips die je leren ontspannen

1. Meditatie

De eerste tip die ik geef is gelijk de meest effectieve tip om beter te leren ontspannen. Daarbij is het wel een tip die enige discipline vereist, maar absoluut de moeite waard is.

Uit onderzoek is gebleken dat er fysieke effecten optreden bij meditatie, die er gelijk voor zorgen dat je meer ontspannen bent. Dit is getest op een groep ervaren mediteerders en een groep die nooit eerder had gemediteerd. Na maar liefst acht uur mediteren lieten zij een scala aan genetische en moleculaire verschillen zien, waaronder gewijzigde niveaus van genregulerende systemen en ontstekingsgenen. Deze verschillen zijn gelinkt aan een sneller fysiek herstel na een stressvolle situatie.

Mediteren zorgt er dus niet alleen voor dat je op het moment of vlak erna meer ontspanning ervaart, maar je zal merken dat wanneer je dagelijks 10 tot 15 minuten mediteert, je over de hele dag veel minder gestrest en helderder bent.

2. Haal diep adem

Diep ademhalen kan je direct helpen om beter te ontspannen. Zelfs met één keer diep ademhalen merk je al effect, maar het is beter om dit een minuut of 5 vol te houden.

Wil je het echt goed doen? Ga dan recht op zitten, met gesloten ogen en met één hand op je buik. Langzaam adem je in door je neus, en voel je aandachtig waar de zuurstof in je lichaam heengaat. Probeer te ademen door je buik en tel tot 5. Ook bij het uitademen tel je tot 5 en daarbij probeer je alle spanningen die je hebt, met je uitademing, los te laten.

3. Lach

Als je lacht komen er verschillende stoffen en hormonen vrij, die gunstig zijn voor ons lichaam en geest. Het gaat om endorfine, serotonine, dopamine en anti-stoffen. Hierdoor krijgen we een gelukzalig gevoel en voelen we ons lekkerder en opgelucht. Een goede lachbui vermindert ook het stresshormoon cortisol.

Door te lachen zal je spanning even afgeleid zijn en zal je even niet meer denken aan je stressvolle leven. Daardoor is je hoofd voor een moment leeg en zal je meer ontspanning ervaren.

4. Luister naar rustgevende muziek

Uit onderzoek blijkt dat als je luistert naar rustgevende muziek dit de bloeddruk, hartslag en angst kan verminderen. Dit zijn allemaal factoren die je meer kunnen ontspannen.

Eigenlijk helpt alles wat te maken heeft met muziek voor het verminderen van stress. Zingen, dansen en lekker feesten op upbeat nummers zullen je helpen om beter te kunnen ontspannen.

5. Beweeg

Je hoeft niet perse te gaan hardlopen om genoeg beweging te krijgen en stress te verminderen. Alle vormen van lichaamsbeweging zijn erg effectief voor om beter te kunnen ontspannen. Yoga, wandelen, fietsen of zwemmen kunnen je hierbij prima ondersteunen.

Tijdens het sporten komen niet alleen allerlei stofjes vrij die je gelukkiger maken, je neemt ook met deze bezigheid automatisch even pauze van alle negatieve en stressvolle gedachtes, waardoor je stress snel verminderd.

6. Eet gezond

Bij teveel stress, zullen ook je hormonen uit balans zijn geraakt. Daardoor is de kans groot dat je meer trek hebt in zoetigheid en andere ongezonde voeding.

Probeer deze verleidingen te weerstaan, want deze voeding zorgt voor alleen nog maar meer stress. Voed je lichaam met een evenwichtig en gezond voedingspatroon en probeer suikerrijke voeding te laten staan. Dat betekent dat je beter kunt afzien van snoep, wit brood, alcohol en frisdranken. Daarnaast is ook cafeïne in tijden van stress een hele slechte keus, omdat dit de aanmaak van het stresshormoon cortisol stimuleert.

7. Wees dankbaar

Er zijn in ieders mensenleven genoeg dingen om dankbaar voor te zijn, maar hoe vaak sta jij daar bij stil? De meeste mensen zijn alleen maar bezig met hun volgende doelstelling of succes die ze willen behalen, terwijl ze misschien al heel veel bereikt hebben.

Hoe blij ben jij met je familie, vriend of vriendin, je kinderen, je gezondheid, je hobby’s, of je al behaalde successen in je leven? Bedenk elke dag weer een paar nieuwe dingen waar je eigenlijk ontzettend blij mee bent. Je zal merken dat je ook hier relaxter van wordt en eerder gaat inzien dat al die stress eigenlijk niet de moeite waard is.


Vond je dit artikel gunstig? Verleen mij dan een gunst door dit artikel te liken of te delen met je vrienden.

Laurens is de oprichter en eigenaar van de Echt Ontspannen. EchtOntspannen.nl is bedoeld om iedereen te helpen goed te leren ontspannen. Vind meer info
over Laurens Helmstäter.

Misschien vind je dit ook leuk: