Gevolgen Van Stress: De Invloed Van Chronische Stress

0
gevolgen van stress

Er zijn zowel positieve als negatieve gevolgen van stress. Positieve gevolgen van stress kunnen zijn dat je je beter kan concentreren, alerter bent en betere prestaties kan leveren. Stress heeft dus ook zo z’n voordelen.

Toch kan stress ook in je nadeel werken. Negatieve gevolgen van stress komen voornamelijk voort vanuit chronische stress. In dit artikel ga ik je in vogelvlucht vertellen wat deze negatieve gevolgen van stress dan zijn.

Hoe ontstaat chronische stress?

Chronische stress ontstaat vaak door een langdurig negatieve spiraal of een vicieuze cirkel.

Deze negatieve spiraal of vicieuze cirkel kan bijvoorbeeld ontstaan doordat je op werk onder grote druk staat, of een (te) grote verantwoordelijkheid hebt. Het kan ook zijn dat je verwikkeld zit in een langdurende ruzie, of dat een dierbare van je al een poosje erg ziek is.

Dit soort dingen zullen al snel op je gaan inwerken in de vorm van stress. Probeer daarom de symptomen van stress snel te herkennen, zodat je tijdig actie kan ondernemen.

De gevolgen van stress zijn namelijk merkbaar in je lichaam, gedrag, gevoel en denkvermogen.

De 4 gevolgen van stress + tips

Gevolgen van stress op je lichaam

Chronische stress kan allerlei gevolgen hebben voor je lichaam. Doordat je lichaam voor lange tijd onder spanning staat, kan je last krijgen van:

  • Hoofdpijn
  • Nek- en rugklachten
  • Maag- en darmklachten
  • Hartkloppingen (hoge bloeddruk) en hartfalen
  • Slapeloosheid

Kortom, chronische stress heeft een grote invloed op je totale gezondheid. Hierdoor is de kans groot dat je gaat twijfelen aan je gezondheid en daardoor kan je dan ook weer stress krijgen.

De gevolgen van stress op je gedrag

Als je onder druk staat of als je stress hebt, pas je enigszins je leefwijze aan.

Je hebt te weinig energie of tijd om een gezonde maaltijd te maken. Daardoor zal je eerder iets van zoetigheid gaan eten om de honger te stillen. Helaas wordt je vaak alleen maar meer moe van dit soort voeding. Zelfs als je ongezonde voeding eet zoals snoep, koekjes of taart, krijgt je lichaam alleen maar meer stress. Het is dus belangrijk om goed op je voeding te letten.

Ik adviseer je dan ook om elke dag een gezonde maaltijd voor jezelf te maken en minimaal twee stukken fruit per dag te eten, wanneer je last hebt van stress.

De gevolgen van stress op je gevoel

Stress geeft emotionele symptomen door aan ons lichaam. Daardoor zit je minder lekker in je vel en heb je moeite met het uiten van je gevoelens. Je voelt je in de meeste gevallen wat ongelukkig en prikkelbaarder dan anders. Ook raak je sneller overstuur of in paniek.

Hoe moeilijk het ook is, het is belangrijk je niet van de buitenwereld af te sluiten. Zoek vrienden op en praat erover. Het is heel belangrijk dat je weet dat er mensen zijn die van je houden en die er voor je zijn.

De gevolgen van stress op je denkvermogen

Door chronische stress kunnen we ons niet meer goed concentreren. We voelen ons besluiteloos en hebben moeite met nadenken.

Zorg dat je rust in je hoofd krijgt. Deze rust kan je krijgen door ‘s avonds één uur voor het slapen een boek te lezen. Je verzet je gedachte dan van een drukke en stressvolle dag. Natuurlijk zijn er meer tips om te leren ontspannen.


Vond je dit artikel gunstig? Verleen mij dan een gunst door dit artikel te liken of te delen met je vrienden.

Laurens is de oprichter en eigenaar van de Echt Ontspannen. EchtOntspannen.nl is bedoeld om iedereen te helpen goed te leren ontspannen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.